ستاد مرکزی راهیان نور کشور - پربيننده ترين عناوين راوی :: rss_full_edition http://rahianenoor.com/vsnf.0,di673wmgiaw.html Tue, 21 Nov 2017 20:51:30 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://rahianenoor.com/skins/default/fa/96asli/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط ستاد مرکزی راهیان نور کشور http://rahianenoor.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام ستاد مرکزی راهیان نور کشور آزاد است. Tue, 21 Nov 2017 20:51:30 GMT راوی 60 بانک صوت زیباترین روایتگری های راهیان نور/ حاج حسین یکتا http://rahianenoor.com/vdch.knit23nwzftd2.html دانلود > بانک صوت > روایتگری > حاج حسین یکتا بچه ها با امام زمان (عج) رو راست باشیم- 5 مگابايت نظرات : 2 - نمايش : 366 - دانلود : 412 ... ..........روایتگری در جمع دانشجویان خارجی در یادمان شلمچه- 4 مگابايتنظرات : 1 - نمايش : 328 - دانلود : 356 ... ..........خاطره ای طنز از اولین اعزام (حاج حسین یکتا)- 2 مگابايتنظرات : 4 - نمايش : 327 - دانلود : 348 .............امشب شب عملیات است- 5 مگابايت نظرات : 1 - نمايش : 306 - دانلود : 344 ... ..........روایتگری در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر - 2 - 5 مگابايتنمايش : 279 - دانلود : 343 ... ..........مسلمان شدن دختری لهستانی- 0 مگابايت نمايش : 272 - دانلود : 336 ... ..........روایتگری در جمع کاروان راهیان نور پادگان دژ- 5 مگابايتنظرات : 2 - نمايش : 309 - دانلود : 333 ... ..........خاطره گویی در ساعت یک و نیم شب- 1 - 7 مگابايت نمايش : 301 - دانلود : 329 ... ..........جوان دیروز، جوان امروز، جوان فردا- 7 مگابايتنمايش : 290 - دانلود : 327 ... ..........جنگ نرم و افسران جوان- 5 مگابايت نظرات : 2 - نمايش : 284 - دانلود : 327 ... ..........روایتگری در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر- 1 - 4 مگابايتنمايش : 266 - دانلود : 325 ... ..........روایتگری در داخل اتوبوس کاروان دانشکده معماری- 3 مگابايت نمايش : 287 - دانلود : 323 .............روضه خوانی در لحظه شهادت- 0 مگابايت نمايش : 302 - دانلود : 323 ... ..........روایتگری در جمع زائران راهیان نور در پادگان دژ- 5 مگابايت نمايش : 295 - دانلود : 323 ... ..........روایتگری در جمع وبلاگ نویسان- 4 مگابايتنمايش : 258 - دانلود : 318 ... ..........روایتگری در مراسم اعتكاف- 5 مگابايت نمايش : 277 - دانلود : 316 ... ..........روایتگری در جمع دانشجویان خواهر دانشگاه هنر- 6 مگابايت نمايش : 279 - دانلود : 315 ... ..........میشه من امروز حُرٌ امام حسین بشم- 0 مگابايتنمايش : 293 - دانلود : 314 ... ..........دیدار با شهید زنده...- 0 مگابايتنمايش : 287 - دانلود : 312 ... ..........خاطره گویی در ساعت یک و نیم شب- 2 - 7 مگابايتنظرات : 3 - نمايش : 264 - دانلود : 307 ... ..........شب عملیات بدر- 0 مگابايتنمايش : 277 - دانلود : 305 .............روایتگری در هيئت فاطميون- 5 مگابايت نمايش : 259 - دانلود : 304 ... ..........پایان نامه ای با موضوع راهیان نور- 6 مگابايت نمايش : 265 - دانلود : 300 .............روایتگری در جمع انجمن های اسلامی خواهران1- 6 مگابايتنظرات : 1 - نمايش : 274 - دانلود : 298 ... ..........روایتگری در مسجد فاطمیون اهواز- 8 مگابايتنمايش : 264 - دانلود : 297 ... ..........روایتگری در مدرسه علمیه باقرالعلوم- 2 - 7 مگابايتنمايش : 248 - دانلود : 297 ... ..........در جمع دانشجویان کرمانشاه- 6 مگابايتنمايش : 256 - دانلود : 296 ... ]]> راوی Thu, 15 May 2014 08:09:26 GMT http://rahianenoor.com/vdch.knit23nwzftd2.html خاطره ای متفاوت در مورد شهید زین الدین http://rahianenoor.com/vdcipzaz.t1azp2bcct.html راوی راهیان نور، سردار علی حاجی زاده از فرماندهان خط شکن لشکر علی ابن ابیطالب قم به عنوان یکی از همرزمان نزدیک  شهید زین الدین  خاطرات متفاوتی  از این سردار  والا مقام 8 سال دفاع مقدس ذکر می کند او  بیان خاطرات از شهدای والامقام وظیفه رزمندگان 8 سال دفاع مقدس برای آشنایی نسل سوم و چهارم با فرهنگ ایثار وشهادت قلمداد می کند. متن زیر گزیده ای از خاطرات سردار حاجی زاده از شهید زین الدین است ، که به شرح زیر می باشد: * آن گریه شگفت پیش از عملیات خیبر، با شهید زین الدین و چند تا از دوستان دیگر رفتیم برای بازدید از منطقه ای در فکه. موقع برگشتن به اهواز، از شوش که رد می شدیم، آقا مهدی گفت: «خوب، حالا به کدام میهمانخانه برویم؟!» گفتیم: «مهمانخانه ای هست بغل سپاه شوش که بچه ها خیلی تعریفش را می کنند.» رفتیم. وضو که گرفتیم، آقا مهدی گفت: «هر کس هر غذایی دوست داشت سفارش بدهد.» بچه ها هم هر چی دوست داشتند سفارش دادند. بعد رفتیم بالا، نماز جماعتی خواندیم و آمدیم نشستیم روی میز.آقا مهدی همین طوری روی سجاد نشسته بود، مشغول تعقیبات. بعضی از مردم و راننده ها هم در حال غذا خوردن و گپ زدن بودند. موی بدنمان سیخ شد. این مردم هم با ناباوری چشمهاشان متوجه بالکن بود که چه اتفاقی افتاده است! شاید کسانی که درک نمی کردند، توی دلشان می گفتند مردم چه بچه بازیهایی در می آورند! خدا شاهد است که من از ذهنم نمی رود آن اشکها و گریه ها و «الهی العفو» گفتن های عاشقانه آقا مهدی که دل آدم را می لرزاند. شهید زین الدین توی حال خودش داشت می آمد پایین. شبنم اشکها بر نورانیت چهره اش افزوده بود با تبسمی شیرین آمد نشیت کنارمان. در دلم گفتم: «خدایا! این چه ارتباطی است که وقتی برقرار شد، دیگر خانه و مسجد و مهمانخانه نمی شناسد!» غذا که رسید، منتظر بودم ببینم آقا مهدی چی سفارش داده است. خوب نگاه می کردم. یک بشقاب سوپ ساده جلویش گذاشتند. خیال کردم سوپ چاشنی پیش از غذای اصلی است! دیدم نه؛ نانها را خرد کرد، ریخت تویش، شروع کرد به خوردن.... از غذا خوری که زدیم بیرون، آقا مهدی گفت: «بچه ها طوری رانندگی کنید که بتوانم از آنجا تا اهواز را بخوابم.» بهترین فرصت استراحتش توی ماشین و در ماموریتهای طولانی بود! * حرف حساب! در ستاد لشگر بودیم. شهید زین الدین یکی از بچه های زنجان را خواسته بود، داشت خیلی خودمانی با او صحبت می کرد. نمی دانستم حرفهایشان درباره چیست. آن برادرم دائم تندی می کرد و جوش می زد. آقا مهدی با نرمی و ملاطفت آرامش می کرد. یکهو دیدم این برادر ترک ما یک چاقوی ضامن دارد از جیبش درآورد، گرفت جلوی شهید زین الدین و با عصبانیت گفت: «حرف حساب یعنی این!» و چاقو را نشان داد. خواستم واکنش نشان بدهم که دیدم آقا مهدی می خندد. بامهربانی خاصی چاقو را از دستش گرفت، گذاشت توی جیب او، بعد دستی به سرش کشید و با گشاده رویی تمام به حرفهایش ادامه داد. ظاهرا این برادر اختلافی با یکی از همشهریانش داشت که آقا مهدی با پا در میانی می خواست مسائلشان را رفع و رجوع کند. بعدها شهید زین الدین ایشان را طوری ساخت و به راه آورد که شد فرمانده یکی از گردانهای لشگر! * پلوخور شهید زين الدین علاقۀ عجیبی به بسیجیان داشت و شوخی هایش با آنان از همین عشق نقرط نشأت می گرفت. او به بچه هایی که خوب به خودشان می رسیدند و حسابی غذا می خوردند، می گفت: «پلو خور!» یک روز در ستاد لشگر، موقع صرف غذا بچه ها همه نشسته بودند. یکی از همین پلوخورها هم بود. آقا مهدی با بچه ها هماهنگ کرد تا با شوخی جالبی مجلس را رونقی ببخشد. غذا که رسید، همه منتظر ماندند تا جناب پلوخور شورع کند. همین که دست برد و لقمه را آورد بالا، با اشارۀ آقا مهدی همه بچه ها یکهو با صدای بلند گفتند: «یا... علی!» بندۀ خدا که کاملاً غافلگير و دستپاچه شده بود، بی اختیار لقمه از دستش افتاد پایین. خودش هم از تعجّب خنده اش گرفت! * هندوانه و فلفل آقا مهدی هر وقت می افتاد تو خط شوخی دیگر هیچ کس جلودارش نبود. یک وقت هندوانه ای را قاچ کرد، لای آن فلفل پاشید، بعد به یکی از بچه ها تعارف کرد. او هم برداشت، شروع کرد به خوردن. وقتی حسابی دهانش سوخت، آقا مهدی هم صدای خنده اش بلند شد. بعد رو کرد بهش گفت: «داداش! شیرین بود؟!» *شهادت شهيد زين‌الدين تعبير خواب يكي از همرزمان ما بود ۴۸ ساعت قبل از شهادت مهدي زين‌الدين با ماشيني كه به دستور وي از لجستيك لشكر به بنده واگذار شده بود با شهيد زين الدين به مقر لشكر در سردشت آمديم و شب خاطره‌انگيزي را با هم سپري كرديم؛ فرداي آن شب شهيد زين‌الدين از بنده كليد ماشين را خواست؛ بنده به شهيد زين‌الدين گفتم «اين ماشين هم مثل موتور شهيد همت در جزيره مجنون نشود». وي به ماجراي موتور شهيد همت اشاره كرد و گفت: در جزيره مجنون يك موتور داشتم و آن‌ را در اختيار هيچ كسي قرار نمي‌دادم؛ هر كسي كه پيش شهيد زين‌الدين مي‌رفت تا وي وساطت كند كه موتور را به او دهم، نتيجه‌اي نداشت؛ شرايط به همين منوال سپري ‌شد تا اينكه در عمليات خيبر در جزيره مجنون متوجه شدم كه موتور نيست ، به سرعت پيش شهيد زين‌الدين رفتم و جريان را با او در ميان گذاشتم شهيد زين‌الدين به من گفت « نگران نباش، حاج همت به موتور احتياج داشت، به همين دليل از من خواست كه آن موتور را به او دهم و من هم نتوانستم حرفش را رد كنم و موتور را به او دادم» ولي بعد از چند ساعت متوجه شديم كه حاج همت بر اثر اصابت خمپاره‌ روي موتور به شهادت رسيده است.  با درخواست شهيد زين‌الدين كليد ماشين را به وي دادم و خودم به مهاباد آمدم، نصف شب يكي از بچه‌هاي شاهرود خوابي ديده بود كه رژيم بعث لشكر را بمباران كرده است و همه بچه‌ها ايستاده‌اند و قلب‌هايشان آتش گرفته است.  صبح آن روز به سراغ يكي از بچه‌هايي كه تعبير خواب مي‌دانست، رفتيم و او گفت «قرار است بلايي به سر لشكر بيايد، برويد صدقه جمع كنيد و دعاي رفع بلا را بخوانيد»؛ كمتر از چند ساعت متوجه شديم كه شهيد زين الدين و برادرش مجيد در همان ماشيني كه ۲ روز قبل از بنده تقاضا كرده بودند به شهادت رسيدند و خبر شهادت مهدي زين‌الدين تمام قلب‌ها را آتش زد و خواب آن رزمنده تعبير شد. * با نگاهی از نزدیک خاطره ای از احمد حاجی زاده شهید زین الدین در ساختن افراد و شکوفا کردن استعدادهای نهفته در وجودشان توان عجیبی داشت. درست مثل یک معلم اخلاق و عرفان عمل می کرد. در یکی از سخنرانیهایش در مقر انرژی اتمی اهواز می گفت: «بچه ها! من نیمه شبها می آیم از نزدیک نگاه می کنم، می بینم نماز شب خوانها بسیار اندکند!» آنگاه تاسف می خورد که چرا سرباز امام زمان (ع) نسبت به نماز شب باید این قدر بی تفاوت باشد. بینش عمیقی نسبت به تک تک نیروها داشت. با یکی دو برخورد می فهمید فلان نیرو به درد چه واحدی می خورد. گاه نیروی خاصی را می گزید، همه جا با خود همراهش می کرد، آن وقت بعد از چهارده، پانزده روز می دیدی حکمی برایش زده است به عنوان مسوول فلان واحد. یعنی در این مدت رویش کار می کرد، او را مورد ارزیابی قرار می داد و کاملا به نقاط قوت و ضعفش آگاه می شد. پس از شهادت آقا مهدی، تا آخر جنگ، تعبیر دوستان در لشگر این بود که ما هر چه خوردیم از جنگ خوردیم. یعنی هر چه نیروی با کیفیت و کارآمد در طول جنگ داشتیم، حاصل زحمتهای شهید زین الدین بود.انتهای پیام/ ]]> راوی Sat, 18 Nov 2017 05:19:36 GMT http://rahianenoor.com/vdcipzaz.t1azp2bcct.html یادمان شهیدان زین الدین در چند کیلومتری سردشت http://rahianenoor.com/vdcjxvev.uqevtzsffu.html به گزارش راهیان نور، یکی از ویژگی‌های راهیان نور غرب و شمال‌غرب وجود یادمان‌هایی است که محل شهادت فرماندهان است همچون یادمان‌های شهیدان بروجردی، ناصر کاظمی و مهندس امینی. یکی دیگر از یادمان‌ها، یادمان سردارن شهید مهدی و مجید زین الدین است. این یادمان در جاده سردشت - بانه و در منطقه‌ای معروف به دارساوین است. مهدی و مجید زین الدین در 27 آبان سال 1363 در این منطقه به کمین ضدانقلاب افتادند و به شهادت رسیدند. پیکرهای این شهدا تا صبح فردای شهادتشان روی جاده بود. قبور این دو شهید در جوار همدیگر و در گلزار شهدای قم است. ماشینی که شهیدان زین الدین در آن به شهادت رسیدند شهید مهدی زین الدین سال 1338 در تهران به دنیا آمد. پدرش از فعالان مذهبی و سیاسی و مادرش از مربیان قرآن کریم بود. مهدی زین الدین سال‌های کودکی و نوجوانی خود را در خرم آباد گذراند و از محضر آیت الله مدنی کسب فیض کرد. در روزهای اوج مبارزات علیه رژیم طاغوتی، پدرش به سقز در استان کردستان تبعید شد و خود در همان ایام در کنکور شرکت کرد و رتبه چهارم رشته پزشکی دانشگاه شیراز را به دست آورد ولی انصراف داد و در مغازه‌ی کتابفروشی پدرش مشغول کار شد. او مغازه‌ی پدر را سنگری برای دفاع از انقلاب اسلامی می‌دانست. در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، پدر مهدی به قم رفت و در آنجا سکونت گزید. مهدی نیز به پدر پیوست و زندگی در قم فصل تازه‌ای در زندگی او به وجود آورد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تاسیس جهاد سازندگی مهدی به این ارگان پیوست و کمی بعدتر با تشکیل سپاه به عضویت سپاه درآمد. در غائله کردستان به اینجا آمد و در آزادسازی شهرهای کردستان به ویژه سنندج مردانه جنگید و در روزهای نخست جنگ همراه با دوستان خود عازم جنوب شد. استعداد او باعث شد تا به عنوان مسئول شناسایی یگان‌ها انتخاب شود و پس از آن مسئول اطلاعات عملیات جبهه‌ی غرب دزفول و محورهای سوسنگرد شد. او در عملیات رمضان و در حالی که 23 سال داشت، فرمانده لشکر 17 علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) شد. لشکری که امروز با نام و یاد آن شهید شناخته می‌شود. بعد از شهادت زین الدین، غلامرضا جعفری فرمانده لشکر 17 شد. احمد حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم آبان ماه سال گذشته و در آستانه سالگرد شهادت مهدی و مجید زین الدین بیان داشت: با هماهنگی‌های صورت گرفته بین استانداری‌ها و ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌های قم و آذربایجان غربی و سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) به‌ویژه معاونت فنی مهندسی سپاه، موضوع ساخت یادمان محل شهادت شهید زین‌الدین مطرح و در نهایت به عنوان یکی از مراکز یادمانی، در سطح استان آذربایجان غربی مصوب شد. عملیات احداث یادمان مذکور به انضمام نمازخانه بین راهی و سایر امکانات مربوط پس از اعمال مقدمات و هماهنگی‌های لازم اجرا می‌شود. انتهای پیام/ ]]> راوی Sat, 18 Nov 2017 05:22:51 GMT http://rahianenoor.com/vdcjxvev.uqevtzsffu.html روایتگری ناب شلمچه http://rahianenoor.com/vdcg.t9urak9tzpr4a.html برای دریافت این فایل صوتی زیبا بروی تصویر بالا کلیک کنید ]]> راوی Fri, 17 Jun 2016 11:52:15 GMT http://rahianenoor.com/vdcg.t9urak9tzpr4a.html عکس/ حکم مأموریت مبارزه با شیطان بزرگ در خلیج فارس http://rahianenoor.com/vdci.uawct1azzbc2t.html آخرین حکم مأموریت سردار شهید نادر مهدوی در نبرد عاشورایی با ناو جنگی متجاوز آمریکا در خلیج فارس ]]> راوی Thu, 11 Jun 2015 05:21:47 GMT http://rahianenoor.com/vdci.uawct1azzbc2t.html گزارش تصویری/ نشست راویان کاروان های راهیان نور دانشجویی http://rahianenoor.com/vglj.temfuqe8owvzfuusb..html ]]> راوی Mon, 15 Feb 2016 13:42:29 GMT http://rahianenoor.com/vglj.temfuqe8owvzfuusb..html داستان عجيب يك گاوصندوق در جريان آزادي خرمشهر http://rahianenoor.com/vdcc.1q1a2bqxpla82.html راوی راهیان نور؛ آقای عظيم‌زاده تبريزي، حكايت گاوصندوقي را بيان مي‌كند كه زماني پدرش از روسيه به ايران آورد. اين گاو صندوق، بعد از وي به برادر آقاي عظيم‌زاده و سپس به برادرزاده او رسيد. اما بشنويد كه سرنوشت اين گاو صندوق كه در خرمشهر بود چه شد: برادرزاده‌ام در زمان شروع جنگ عراق عليه ايران، در خرمشهر به كار تجارت مشغول بود و چون اين گاو صندوق بزرگ بود، پرونده‌هاي شركت را در آن نگهداري مي‌كرد و يك گاو صندوق كوچكي داشت كه جاي پول و اسناد بهادار در آن بوده است. وي در زمان حمله عراقي‌ها، تمام پول خود و طلاي همسرش را در آن گذاشته و آنجا را ترك مي‌كنند. عراقي‌ها با دست پيدا كردن به اين دفتر، گاو صندوق بزرگ را با دستگاه جوش برش مي‌دهند ولي جز پرونده، چيزي پيدا نمي‌كنند و از روي عصبانيت گاو صندوق كوچك را به رگبار مي‌بندند و مي‌روند... . پس از اتمام جنگ، برادزاده‌ام گاو صندوق كوچك را باز مي‌كند و تمام پول و طلاها را دست نخورده مي‌يابد... . منبع: صدای پای مهاجر،علی والایی، نشر نی، خاطرات مقاومت مردمی خرمشهر، سال 1380، اهواز. اضافه کردن نظر: از آنجا که هیچ حرکتی از انسان سر نمی زند،مگر اینکه دارای نقص کمبودی است و با توجه به حدیث شریف نبوی که می فرماید : " المومن مرآه المومن " ( مومن آینه ی مومن است) مانیز بدون نقص نیستیم. بنابراین به آیینه هایی نیازمندیم تا خویش را در آن بنگریم و اگر خوبی و کمالی داریم با تذکر شما مومنان تقویت نماییم. اگر اشتباه یا کمبودی از ما سر زده است با تیزبینی و نکته سنجی شما، آنها را بیابیم و در صدد برطرف نمودن آن برآییم. پس از بازدیدکنندگان و کاربران گرامی تقاضامندیم هیچ گاه ما را از نظرات و اندیشه های خود محروم نسازند و عاملی باشند در پیشرفت و تعالی سنگر مجازی "راهیان نور" که جز خدمت به شهیدان هدفی ندارد. چند نکته: نظرات شما پس از بررسی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت منتشر خواهد شد. نظرات تکراری و تبلیغاتی(به جز وبلاگ ها) تائید نمی شوند. در صورتی که نظر شما نیاز به پاسخ دارد، پاسخ خود را در ذیل همان موضوع دنبال فرمایید. ]]> راوی Fri, 23 May 2014 18:53:42 GMT http://rahianenoor.com/vdcc.1q1a2bqxpla82.html روش های روایتگری در قرآن کریم http://rahianenoor.com/vdcg.q93rak9yypr4a.html به گزارش راوی راهیان نور، قرآن صرفاً داستان سرایی نمی کند. قرآن دنبال این است که یک اثر تربیتی را بر یک واقعه تاریخی مترتّب کند.از یک حادثه تاریخی گزینش می کند و به آن می پردازد تا بتواند یک اثر تربیتی را در نهایت به مخاطب ارائه کندیک مطلب را نباید فراموش کرد و آن هنر راوی است که راوی باید بتواند مخاطب را به پایه ای از معرفت برساند که او بتواند با عبور از لایه های مختلف حوادث دفاع مقدس، حقایق زمان جنگ را به خوبی شهود کند.شهود به معنای اینکه شاهدی از حق در قلب مخاطب شما جلوه بکند. چطور؟ وعاظ، خطبا و علمای ما وقتی منبر می روند و از کربلا صحبت می کنند، شما احساس می کنید در صحنه کربلا حضور دارید، آن صحنه ها را کأنه شاهد بودید، با قلبتان شهود می کنید. رساندن مخاطب به این پایه از معرفت شهودی، کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است.این شهود باعث می شود یک حس و حالی در مخاطب به وجود بیاید و این حس و حال می تواند پشتوانه عمل بشود که اگر این عمل تکرار بشود، یک صفاتی برای مخاطب حاصل خواهد شد. به تعبیری فرموده اند: «المعرفة بذر المشاهده» معرفت پایه ای است برای اینکه انسان مشاهده بکند.بله اگر شناخت و معرفت درستی به مخاطب داده شود، او می تواند به خوبی شهود کند، اگر چه سال های سال از جنگ گذشته و اساساً جنگ را ندیده است.بنابراین اولین بحث این است که ما چه باید بگوییم و دوم اینکه چگونه بگوییم.اساساً همه مخاطبان، مخاطبان خاص نیستند.برای مخاطبان خاص شاید لازم باشد جزئیات گفته شود که این برای عامه مردم مفید نیست.ما در حوزه فن مخاطب شناسی، مخاطبانمان را دسته بندی می کنیم. عده ای آدم های خاص هستند ،یک عده اخص هستند و یک عده عام اند.مردمی که در زمره مخاطبان عام هستند، اینها نیازی ندارند که همه جزئیات جنگ را بدانند.این جزئیات را پژوهشگران باید بدانند.بنابراین اگر یک راوی در صحنه عمل، جزئیات را برای مردم عادی بیان کرد، امر بی ربطی انجام داده است.مثلاً یک کشاورز، کاسب و ... از روستایی آمده حالا ما بیایم مثلاً سازمان رزم این یگان عمل کننده را برای اینها بگوییم، ترکیب چه بوده؟ استعداد چقدر بوده؟ گستره و عمق نفوذ تا کجا بوده؟ و... یا سازمان رزم ارتش عراق را بیان کنیم. این ها اصلاً ضرورتی ندارد.برای مخاطبان خاص وظیفه داریم تفصیلی تر صحبت کنیم. پیامبر اسلام(ص) می فرماید: ما پیامبران مکلف شدیم که به قدر فهم و عقل مردم و به فراخور دریافت مردم برای آنها صحبت کنیم.اگر بخواهیم سطح بالا صحبت کنیم (به یک معنا) مردم فراری می شوند.یا اگر وقتی جمعی که کودک هستند یا بچه های دبستانی یا راهنمایی هستند، باید ببینیم این بچه چه می خواهد و چقدر از جنگ نیاز دارد که بداند. این ذوق می خواهد.اصلاً شاید لازم باشد در حوزه روایتگری جنگ، یک عده راوی خاص کودکان تربیت کنیم.بنابراین در حوزه روایتگری به تناسب نوع مخاطبین شما ناگزیر هستید یک نوع روایتگری داشته باشید.  مخاطبانمان را الان در حوزه دریافت به چهار دسته تقسیم می کنیم :1-اهل باور و یقین: همین هایی که حزب الهی هستند و به ارزش ها پایبند هستند، در جنگ بودند انقلاب، اسلام، ولایت را قبول دارند. باید چیزی گفته شود که بر سطح باور و یقین این ها افزوده شود و در آن راهی که دارد، راسخ تر بشود.2- خالی از ذهن ها: نوجوانی که اطلاعات قبلی از جنگ ندارد و تازه با این مفاهیم در حال آشنا شدن هستند، اینجا در حقیقت ما وظیفه مستحکم سازی مبانی این افراد را بر عهده داریم.باید مطالب جنگ برایش خوب جا بیافتد. دفاع، ضرورت دفاع، اهمیت دفاع، شرایطی که ما داشتیم و... باید بیان شود.3- مترددین: کسانی که بر اساس القائات و شبهات، برایشان تردیدی حاصل می شود. در دانشگاه ها این بحث ها می شود.چرا جنگ را ادامه دادیم؟ چرا جنگ این گونه شد ،غرب عملیات کردید و ... چراهایی که درباره جنگ مطرح می شود. پاسخ هایش کاملاً مشخص است که هم علمی و مستند وجود دارد و ما شبهه ای نداریم. این ها تردید برایشان حاصل شده، تعمدی ندارند ولی تردید برایشان ایجاد می شود. جمعی از مخاطبین ما اینها هستند، خوب ما باید به تناسب برای اینها رفع شبهه کنیم.4- منکرین: آنان که منکر حقانیت هستند.نوع مخاطبین و نوع افرادی که مخالف و مریض هستند ما در مقابل این ها احتجاج می کنیم. حجت های بالغ، الهی و انسانی و شرعی در زمینه های گوناگون را اقامه می کنیم تا مثل خاکریزی در مقابل این ها باشد که پیشروی بیشتری نداشته باشند.اصول روایتگری از زبان خداوند در قرآن کریم:روش اول : اولین خصوصیتی که در قران کریم به آن توجه شده این است که ما در قرآن چیزی به عنوان وقایع نگاری صرف نداریم بلکه یک سلسله گزارش های تاریخی داریم که همگی هم جهت دار است.یعنی قرآن صرفاً داستان سرایی نمی کند.قرآن دنبال این است که یک اثر تربیتی را بر یک واقع تاریخی مترتّب کند.از یک حادثه تاریخی گزینش می کند و به آن می پردازد تا بتواند یک اثر تربیتی را در نهایت به مخاطب ارائه کند که نوعاً این مقاصد در حوزه تاریخی به عنوان عبرت گیری مطرح است.لذا مطالبی که بار تربیتی ندارد، بیان نمی شود.راوی که می خواهد صحبت کند، حتماً در این خاطره گویی و روایت و با این مسأله دنبال سرگرم کردن نباید باشد.مقام معظم رهبری می فرمودند:«ما سر مردم را نباید گرم کنیم، باید مردم را هوشیار و بیدار کنیم.»راهیان نور محل رساندن مردم به نور است. آن نور هدایتی که از پرتو فداکاری و استقامت شهدا به دست آمده، باید روی این ها تمرکز کنیم. روش دوم : قرآن در بیان حوادث تاریخی، همواره یک نگاه جانب دارانه دارد.این طور نیست که قرآن بی تفاوت نسبت به مسائل باشد.قران کاملاً در برخورد با حوادث تاریخی مشخص می کند که طرفدار حق است و در مقابل باطل، آنها را لعن می کند. تاریخ نگاران سعی می کنند که بگویند در مورد این حادثه تاریخی بی غرضانه حرف زدیم اما جهت کلی را مشخص نمی کنند و به عهده مخاطب می گذارند.ما وقتی می خواهیم حوادث جنگ را بیان کنیم باید مسائل را تبیین کنیم. کسانی که خوب و بد عمل کردند چه کسانی بودند.جریانات حق و باطل را با صراحت و آشکار مشخص کنیم. این روش روایتگری خداست و خدواند متعال در قرآن این گونه عمل کرده است. روش سوم قرآن در روایتگری : این است که قدرت تفکر را برای تقویت اعتقادات مردم ارائه می کند. مورخین این گونه نیستند و معمولاً یک رابطه علت و معلولی را  در رابطه با حوادث تاریخی بیان می کنند.باید مشخص شود که چطور خدای متعال مستکبرین را از طریق مؤمنان خالص و مخلص به مذلت و نکبت دچار می کند. این ها را چطور سرنگون می کند.می گویند در صحنه جنگ، دو عنصر تجهیزات و نیروی انسانی تعیین کننده است و اگر در این دو مورد برتر بودید، برنده هستید.در تمام مکاتب غربی و شرقی این را می گویند.این گونه می فرماید: ما خوفی سراسری در دل کفار انداختیم به واسطه اینکه آن ها به قدرت مادی تکیه کردند. چون فکر می کردند این دو عنصر تعیین کننده است از همین جا هم ضربه خوردند.خدای متعال در قوه خیال کفار تصرف می کند.این ها یک نفر را 1000 نفر می بینند و بر عکس، 1000 نفر را ممکن است نبینند.امام صادق(ع) می فرمایند:«لکل وقت حدیثة» هر جا و هر زمانی،حرف خاص خودش و هر جایگاهی صحبتی به تناسب داردچهارمین روش قرآن در بیان حقایق تاریخی و جنگ:  این است که قرآن اهتمام جدی دارد که غلط های مشهور را حتماً اصلاح کند.چه بسا راوی عزیزی مطلبی را گفت که اشتباه است.قرآن اصرار دارد غلط هایی که مشهور شده است را حتماً اصلاح کند.راویان ما باید در نقل های تاریخی اشتباهات تاریخی حوزه دفاع مقدس را اصلاح کنند. روش پنجم: قرآن به دنبال این است که حتماً یک عبرت آموزی داشته باشد.«لقد کان فی قصصهم عبرت لاولی الالباب» اصلاً همه این قصه برای عبرت است.عبرت از ماده عبور است.عبور از ظاهر یک حادثه و رسیدن به باطن حادثه، بیرون کشیدن پند لازم از درون این حادثه. بالاخره این عملیات چه عبرتی برای ما دارد؟ زبان عبرت،زبان حال است، زبان قال نیست. موعظه زبان قال است.تداوم عبرت به بصیرت کمک می کند و همچنین تداوم عبرت ها موجب پیشگیری جامعه از شکست معنوی می شود.«الاعتبار یفیدک الرشاد»جامعه ای که می خواهد رشد کند باید عبرت بگیرد.اگر عبرت نگیرد،رشد نمی کند. ششمین روش قرآن : روحیه دادن به جبهه خودی و ایجاد یک نشاط معنوی و دادن آرامش برای مواجهه با مشکلاتی است که دشمنان ایجاد می کنند.واقعاً اگر روایان ما بتوانند در بیان حقایق دفاع مقدس به نسل جوان ما روحیه بدهند کار بسیار بزرگی کرده اند.همین بحث امید دادن که آقا فرموده اند: وقتی جوان می آید راهیان نور از این رو به آن رو بشود. برای موارد حقیر و کوچک غصه نخورد نگاهش بالا برود و همتش بلند شود.هفتمین روش قرآن : ایجاد رعب و وحشت در دل کفار و مشرکین است تا آن ها بدانند که اگر به راهشان ادامه بدهند سرنوشتشان مانند گذشتگان است. روش هشتم قرآن : اصل برگزیده گویی است.یعنی قرآن لازم نمی بیند همه جزئیات را بیان کند.ما به بعضی جزئیات جنگ نباید وارد شویم.مثلاً ماشین فلان سردار pmp بوده یا خشایار، آن چیزی که مهم است این است که ما دنبال آن مباحث کلیدی و اساسی باشیم که در فهم جنگ بتواند اثر گذار باشد. نهمین روش قرآن: پرهیز از مبالغه گویی و خرافات، هم در مورد افراد و هم در مورد حوادث.مثلاً در بحث جنگ گفته اند که اینهایی که از اروند عبور کردند، طی الارض کردند و اینها اصلاً از آب عبور نکردند.این مطالب جز خراب کردن کار چیزی دیگری نیست. دهمین روش قرآن: به جا و در موضع خود بیان کردن است.به تناسب مکان و موقعیت و شرایط مطلب را می گوید.در ورودی منطقه عملیاتی شما باید یک بحثی بکنید که متناسب با ورود این سرزمین است.امام صادق(ع) می فرمایند:«لکل وقت حدیثة» هر جا و هر زمانی،حرف خاص خودش و هر جایگاهی صحبتی به تناسب دارد.در قرارگاه چه باید بگویم، در بیمارستان صحرایی چه باید بگوییم، در خاکریز چه باید بگوییم، در میدان مین چه باید بگوییم.هر جا راوی به تناسب موقعیت باید روایت کند و حرف بزند. باید مستدل و مستند صحبت کنیم و در پایان بیان شرح عملیات قدرت تحلیل را به مخاطب بدهیم.به صورت انتزاعی با عملیات و یک حادثه نباید برخورد شود.باید عملیات را در قبل و بعدش هم ببینیم.آخرین مطلب،روش پیامبر(ص) است که آن را هم می توان از قرآن استخراج کرد که گریه کردن و گریاندن هم یک شیوه درستی است که پیامبر(ع) در روایات مربوط به جنگ و یا اشارات مربوط، این روش را دارد.حالا در بیان روایت، راویان، گریزی به روضه بزنند، خیلی خوب و مرتبط با آن بحث خواهد شد. ]]> راوی Tue, 05 Apr 2016 15:22:11 GMT http://rahianenoor.com/vdcg.q93rak9yypr4a.html با پیروزی انقلاب اسلامی آرزوی نیل تا فرات رژیم غاصب صهیونیست نقش بر آب شد http://rahianenoor.com/vdcf.cd1iw6dvygiaw.html به گزارش راهیان نور، حسین یکتا از راویان دفاع مقدس در جمع پاسداران سپاه امام صادق (ع) بوشهر، به جایگاه انقلاب اسلامی در جهان اشاره کرد و اظهار داشت: این جایگاه پر عظمت را باید از بالای دکل انقلاب به نظاره نشست.  وی تصریح کرد: ما از بالای دکل انقلاب می بینیم که دستگاه سنت الهی و فرمایشات مقام معظم رهبری سر پل فرماندهی دشمنان اسلام و انقلاب را به هم ریخته است.  این راوی دفاع مقدس بیان داشت : از 450 سال گذشته یعنی با کشف قاره امریکا توسط کریستف کلمب، آمار کشتار مردم جهان با هزینه های بالای جبهه استکبار برای تثبیت کدخدایی خود بیش از حد بوده است اما با ورود حضرت روح‌الله و پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 کل معادلات آنها به هم ریخت.  وی گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی آرزوی نیل تا فرات رژیم غاصب صهیونیست نقش بر آب شد و در این خصوص ما وعده های امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب را یکی پس از دیگری شاهد هستیم و ان شاء الله وعده مقام معظم رهبری مبنی بر نابودی اسرائیل تا 25 سال آینده محقق خواهد شد.  یکتا با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اینکه نبرد عزم‌ها و اراده‌ها شروع شده است، تاکید کرد: دنیا در دوران کنونی بین ظهور به سوی دینداری و معنویت و سقوط در بی بندوباری و بی عفتی گیر کرده است که برای تحقق وعده الهی در راستای ظهور به سوی دینداری می بایست عزم ها و اراده ها را قوی کرد وگرنه در منجلاب بی بندباری سقوط خواهیم کرد.  وی افزود: دشمن به دنبال ریشه کن کردن نیروهای انقلاب است و در این راه درصدد است با راه اندزی اغتشاش اجتماعی، آندلسی دیگر در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاد کند تا بواسطه آن به اهداف پلید خود نائل آیند.  یکتا در پایان گفت: برای اینکه دشمن نتواند به اهداف شوم خود در جامعه اسلامی دست یابد، باید چشم ما عین‌الله، دست ما یدالله و قلب ما حرم‌الله گردد.  انتهای پیام/ ]]> راوی Sun, 16 Apr 2017 11:01:07 GMT http://rahianenoor.com/vdcf.cd1iw6dvygiaw.html وظیفه ی امروز روحانیت انتقال آموزه های انسان ساز دفاع مقدس به نسل های جدید انقلاب است http://rahianenoor.com/vdcc.mqoa2bq1ila82.html به گزارش راهیان نور، حجت الاسلام رضا آبیار دبیر کمیته راویان روحانی ستاد مرکزی راهیان نور در گفت وگو با جهاد رسانه ای شهید رهبر گفت:  آنقدر جای کار و فعالیت در عرصه راهیان نور وجود دارد که گاهی فکر میکنم روحانیت اصلا جز فعالیت در حوزه دفاع مقدس امروز رسالتی نداشته باشد.  حجت الاسلام آبیار تصریح کرد:  رسول خدا خود به عنوان اولین مبلغ و روحانی وظیفه ی انتقال آموزه های انسان ساز از سوی خدای متعال به مردم را داشت و طلاب و روحانیت هم، هم اکنون در ادامه این راه مقدس وظیفه ای جز انتقال آموزه های انسان ساز دفاع مقدس به نسل های جدید انقلاب ندارد.  دبیر ستاد فعالیت های مردمی راهیان نور در تشریح جایگاه فعالیت روحانیت در جامعه امروزی گفت:  در اصل وظیفه ی ما نسبت به گذشته تاکنون هیچ تغییری حاصل نشده همچنان که در سالهای دفاع مقدس دوشادوش رزمندگان مشغول رزم و جنگیدن بودیم امروز هم در خط مقدم عرصه جنگ نرم حضور خواهیم داشت.  دبیر کمیته راویان روحانی ستاد مرکزی راهیان نور در پاسخ به این سوال که راویان روحانی اعزام شونده به یادمان های دفاع مقدس مجهز به چه تجهیزات مهارتی هستند گفت:  این مهارت ها خود تقسیم به دو نوع مهارت های روشی و محتوایی هستند که مهارت های روشی از نوع مخاطب شناسی و چگونگی انتقال آموزه های دفاع مقدس به انواع مخاطبین از نوع مرد و زن، پیر و جوان خواهد بود  وی در پایان افزود:  در قسمت مهارت های محتوایی هم این مهارت ها شامل آموزش سر فصل های متناسب با دفاع مقدس و انقلاب اسلامی‌ و یادگیری جغرافیای عملیات ها و آشنایی با سیره فرماندهان دفاع مقدس و منظومه فکری امام و رهبری است.انتهای پیام/سعید عیوضی / خبرنگار افتخاری راهیان نوریادمان کربلای4 ]]> راوی Sat, 25 Mar 2017 12:38:50 GMT http://rahianenoor.com/vdcc.mqoa2bq1ila82.html