مقام معظم رهبری (مدظله العالی) | آن‌ها [امریکاییها]، یک جنگ فرهنگی راه انداختند که دفاع مقدس فراموش شود. جمهوری اسلامی فناوری نرم راهیان نور را راه انداخت. ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ | راهیان نور کار بسیار بزرگ و مهمّی است. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | راهیان نور یک فنّاوری جدید برای استفاده‌ی از معدن تمام‌نشدنی سالهای دفاع مقدّس است، معنایش این است که همه‌ی کشور باید از این استفاده کند و قدر آن را بداند. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | این حرکت راهیان نور را مغتنم بشمرید. ۱۳۹۳/۰۱/۰۶ | راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی یک سنت حسنه به منظور پیشگیری از دو آسیب «فراموشی» و «تحریف» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | «راهیان نور»، بحمدالله این حرکت موفّق -که چند سالی است در کشور راه افتاده و روز‌به‌روز بحمدالله توسعه پیدا کرده است- یکی از جلوه‌های پاسداشت دوران دفاع مقدّس است. ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ | من از این حرکت راهیان نور -که چند سال است بحمدالله روزبه‌روز هم در کشور توسعه پیدا کرده- بسیار خرسندم و این حرکت را حرکت بسیار بابرکتی میدانم. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | نکته‌ی اصلی و کلیدی در اردوهای راهیان نور، ایجاد زمینه برای «زیارت با معرفت» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | آنچه مهم است این است که ملت ایران این مقطع تاریخی حساس دفاع مقدس را هرگز فراموش نکند و سالهای پرمحنت، ولی پرافتخار دوران جنگ تحمیلی را هرگز از یاد نبرید. این آمدنها، این اظهار ارادتها، این یادبود گرفتنها، کمک میکند به اینکه این یادها در ذهنها زنده بماند. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | مردم کشور، این سنت بسیار ستودنی [راهیان نور] را از چند سال پیش در پیش گرفتند که بیایند این مناطق را سالیانه -بخصوص در ایام اول سال- زیارت کنند. اینجا زیارتگاه است. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | برای من مایه‌ی افتخار و سربلندی است که در این نقطه، در جمع شما راهیان نور و مجموعه‌ی عشاق دل‌باخته‌ی یاد شهیدان حضور داشته باشم. ۱۳۸۵/۰۱/۰۵
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) | آن‌ها [امریکاییها]، یک جنگ فرهنگی راه انداختند که دفاع مقدس فراموش شود. جمهوری اسلامی فناوری نرم راهیان نور را راه انداخت. ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ | راهیان نور کار بسیار بزرگ و مهمّی است. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | راهیان نور یک فنّاوری جدید برای استفاده‌ی از معدن تمام‌نشدنی سالهای دفاع مقدّس است، معنایش این است که همه‌ی کشور باید از این استفاده کند و قدر آن را بداند. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | این حرکت راهیان نور را مغتنم بشمرید. ۱۳۹۳/۰۱/۰۶ | راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی یک سنت حسنه به منظور پیشگیری از دو آسیب «فراموشی» و «تحریف» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | «راهیان نور»، بحمدالله این حرکت موفّق -که چند سالی است در کشور راه افتاده و روز‌به‌روز بحمدالله توسعه پیدا کرده است- یکی از جلوه‌های پاسداشت دوران دفاع مقدّس است. ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ | من از این حرکت راهیان نور -که چند سال است بحمدالله روزبه‌روز هم در کشور توسعه پیدا کرده- بسیار خرسندم و این حرکت را حرکت بسیار بابرکتی میدانم. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | نکته‌ی اصلی و کلیدی در اردوهای راهیان نور، ایجاد زمینه برای «زیارت با معرفت» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | آنچه مهم است این است که ملت ایران این مقطع تاریخی حساس دفاع مقدس را هرگز فراموش نکند و سالهای پرمحنت، ولی پرافتخار دوران جنگ تحمیلی را هرگز از یاد نبرید. این آمدنها، این اظهار ارادتها، این یادبود گرفتنها، کمک میکند به اینکه این یادها در ذهنها زنده بماند. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | مردم کشور، این سنت بسیار ستودنی [راهیان نور] را از چند سال پیش در پیش گرفتند که بیایند این مناطق را سالیانه -بخصوص در ایام اول سال- زیارت کنند. اینجا زیارتگاه است. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | برای من مایه‌ی افتخار و سربلندی است که در این نقطه، در جمع شما راهیان نور و مجموعه‌ی عشاق دل‌باخته‌ی یاد شهیدان حضور داشته باشم. ۱۳۸۵/۰۱/۰۵
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) | آن‌ها [امریکاییها]، یک جنگ فرهنگی راه انداختند که دفاع مقدس فراموش شود. جمهوری اسلامی فناوری نرم راهیان نور را راه انداخت. ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ | راهیان نور کار بسیار بزرگ و مهمّی است. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | راهیان نور یک فنّاوری جدید برای استفاده‌ی از معدن تمام‌نشدنی سالهای دفاع مقدّس است، معنایش این است که همه‌ی کشور باید از این استفاده کند و قدر آن را بداند. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | این حرکت راهیان نور را مغتنم بشمرید. ۱۳۹۳/۰۱/۰۶ | راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی یک سنت حسنه به منظور پیشگیری از دو آسیب «فراموشی» و «تحریف» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | «راهیان نور»، بحمدالله این حرکت موفّق -که چند سالی است در کشور راه افتاده و روز‌به‌روز بحمدالله توسعه پیدا کرده است- یکی از جلوه‌های پاسداشت دوران دفاع مقدّس است. ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ | من از این حرکت راهیان نور -که چند سال است بحمدالله روزبه‌روز هم در کشور توسعه پیدا کرده- بسیار خرسندم و این حرکت را حرکت بسیار بابرکتی میدانم. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | نکته‌ی اصلی و کلیدی در اردوهای راهیان نور، ایجاد زمینه برای «زیارت با معرفت» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | آنچه مهم است این است که ملت ایران این مقطع تاریخی حساس دفاع مقدس را هرگز فراموش نکند و سالهای پرمحنت، ولی پرافتخار دوران جنگ تحمیلی را هرگز از یاد نبرید. این آمدنها، این اظهار ارادتها، این یادبود گرفتنها، کمک میکند به اینکه این یادها در ذهنها زنده بماند. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | مردم کشور، این سنت بسیار ستودنی [راهیان نور] را از چند سال پیش در پیش گرفتند که بیایند این مناطق را سالیانه -بخصوص در ایام اول سال- زیارت کنند. اینجا زیارتگاه است. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | برای من مایه‌ی افتخار و سربلندی است که در این نقطه، در جمع شما راهیان نور و مجموعه‌ی عشاق دل‌باخته‌ی یاد شهیدان حضور داشته باشم. ۱۳۸۵/۰۱/۰۵
۰
تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۶۴۵۶
یادداشت:

راهیان نور؛ مردمی کردن فرهنگ

هنجارشناسی عملیاتِ فرهنگیِ راهیان نور
راهیان نور؛ مردمی کردن فرهنگ

یادداشت://

به گزارش
راهیان نور، زنده نگاه داشتن یاد شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان اصلی‌ترین و اولویت‌دارترین رسالت‌های راهیان نور است که حضرت آقا فرمودند: «زنده نگاه داشتن راه شهدا کم‌تر از شهادت نیست».

آشنا کردن اقشار مختلف مردم با فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت به عنوان یکی از اصلی‌ترین فرهنگ‌های دینی و آشنا کردن مخاطبان مختلف جامعه به ویژه نسل جوان، مدیران، دوستداران اهل بیتعلیهم السلام داخلی و خارجی، دانشجویان، دانش آموزان، نظامیان، فرهنگیان و همه اقشار با فرهنگ جهاد و شهادت و با مصادیق این فرهنگ؛ یعنی «شهدای عزیز» که از همه اقشار هستند، رسالت اصلی این عملیات فرهنگی می‌باشد.

از طرفی انتشار نورانیتِ فرهنگِ جهاد و شهادت به عنوان سوغات راهیان نور در تمام سطوح جامعه و پراکنده کردن عطر معنوی فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه که همه‌‌ی ما آثار و برکاتش را در این چند سال گذشته در راهیان نور دیده و چشیده‌ایم، باری به عهده‌ی راهیان نور می‌باشد.

این مسئولیت‌ها و رسالت‌ها همگی در راستای نقشی است که راهیان نور در جامعه ایفا می‌کند؛ یعنی یادآوری و نهادینه‌کردن فرهنگِ جهاد و شهادت، و آشنایی، تعمیق، ترویج و تداوم این فرهنگ در سطوح مختلف جامعه. منظور از این سطوح مختلف، اول آن‌هایی هستند که نسبت به این فرهنگ خیلی مشتاقند؛ اعم از رزمندگانی که در زمان دفاع مقدس بودند و خودشان را جامانده از کاروان شهدا می‌دانند، خانواده‌های آن‌ها و مشتاقان این عرصه که به اقتضای سنی خود در دفاع مقدس حضور نداشتند، ولی بهترین جامعه‌ی هدفِ راهیان نور همین گروه هستند که از آن‌ها تحت عنوان مخاطبان داوطلب، پرانگیزه و عاشق یاد می‌شود. گروهی دیگر، مخاطبانی هستند که داوطلب نیستند ولی اگر بتوانیم در آن‌ها ایجاد انگیزه و تحریک احساس بکنیم و با معارف دفاع مقدس آشنا بشوند، به خاطر باطن دینی و پاک‌شان، ولو به قصد زیارت و سیاحت باشد، به این مناطق سرازیر می‌شوند. دسته‌ی آخر، مخاطبانی هستند که نسبت به راهیان نور، شهدا، انقلاب و دفاع مقدس ذهنیت منفی دارند و ما می‌توانیم با ایجاد فضای راهیان نور و حال و هوای شهدایی در رسانه‌ها، در شهرها، در نمایشگاه‌ها، در اردوهای زیارتی و سیاحتی، در نمایشگاه‌های دفاع مقدس، در اعتکاف‌ها و در یادواره‌های شهدا، حتی برای این‌ دسته هم ایجاد انگیزه کنیم و ذهنیت آن‌ها را تغییر دهیم.

هنجارشناسی عملیاتِ فرهنگیِ <a href='http://www.rahianenoor.com' target='_blank'><a href='http://www.rahianenoor.com' target='_blank'><a href='http://www.rahianenoor.com' target='_blank'><a href='http://www.rahianenoor.com' target='_blank'>راهیان نور</a></a></a></a>

اهتمام مقام معظم رهبری به غنیمت شمردن فرصت راهیان نور ما را به سمت و سوئی بکشاند که این «سنت پسندیده» به یک فرهنگ رایج در خانواده‌ی مردم متدین و ایرانی و مسلمانان جهان تبدیل شود.

اعتقاد داریم یاد شهدا غفلت‌زدایی می‌کند و اگر بتوانیم بستری فراهم کنیم که روزی یک بار یاد و خاطره شهدا در ذهن مردم جاری و ساری بشود، افراط نکرده‌ایم. در افق 1404 یاد شهدا باید در کنار یاد خدا، یاد اهل بیتعلیهم‌السلام به صورت یک فرهنگِ رایج در زندگی مردم بشود. البته در این راه چالش‌هایی نیز وجود دارد از جمله:

1-      چالش ساختاری: مردم باید باور کنند که راهیان نور، مأموریتی دینی ـ انسانی، ملی، وجدانی برای همه است؛ چون شهدا رفتند و این دفاع مقدس اتفاق افتاد تا این امنیت، طراوت و معنویت برای همه فراهم شود و بستر سعادت برای همگان ایجاد گردد.
بنابراین همه‌ی مردم باید خودشان را متولی بدانند؛ نه فقط یک سازمان و نهاد مانند ستاد مرکزی راهیان نور، سپاه و بسیج، ارتش و... باید مثل سفر کربلا همه احساس وظیفه کنند و فعالیت نمایند؛ مانند برنامه‌های امام حسینعلیه‌السلام در ایام محرم و صفر همه باید خودشان را ساختار برگزار کننده محافظ شهدا و راهیان نور بدانند. در حلّ چالش ساختاری باید احساس بکنیم، باید همه مردم دخالت کنند، همه نهادها، همه سازمان‌ها همه مردم بیایند و انحصار ساختاری نباشد.

2-      چالش راه‌کاری: راه‌کارش این نیست که در یک زمانِ خاص با یک اردویِ خاص و با یک سیستمِ خاص انجام شود. مردم باید خودشان در این قصه حضور بیشتری داشته باشند، هم از لحاظ نظری مردم انگیزه داشته باشند که به میدان بیایند و هم از لحاظ امکاناتی مردم حس کنند اگر در مسیر شهدا خرج کنند، خدا به آنان برکت می‌دهد و منتظر تأمین بودجه از جاهای دیگر نباشند. راه‌کارها باید راه‌کارهایی همانند هیئات و برگزاری محافل اهل بیتعلیهم‌السلام باشد.

جایگاه راهیان نور از بعد دینی، ملی، عقلی، انسانی، عرفی و تاریخی باید مورد بررسی قرار گیرد.
توان‌مندی‌ها، قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و شایستگی‌های کلیدی و ممتازی در راهیان نور وجود دارد که شاید نمونه مشابه آن در هیچ سازمان و حرکتی وجود نداشته باشد.

یکی از مهم‌ترین این توان‌مندی‌ها و قابلیت‌های درونی راهیان نور، آشنا کردن مردم با فطرت الهی خود و آشنایی آن‌ها با حرکتِ سالم و سلامتِ دینی می‌باشد.

اعتقاد داریم آن‌چه در جبهه‌های حق علیه باطل اتفاق افتاد صداقت بود، امانت بود، سلامت بود و این‌ها را فطرت می‌پذیرد. در واقع راهیان نور هم از آن حقایق و هم از آن فطرت‌ها غفلت‌زدایی و غبارگیری می‌کند. پس بالاترین قابلیت راهیان نور بیدار‌کردن وجدان‌ها و فطرت‌ها و پیوند آن‌ها با ارزش‌هایی که به طور زیبا و صادقانه در جبهه‌ها اتفاق افتاد، می‌باشد.

در کنار این قابلیت ها و عوامل درونی یک‌سری از عوامل بیرونی موثر بر اهداف و مأموریت‌های راهیان نور هم وجود دارد. این فرصت ها عبارت‌ند از فرصت مساجد، هیئات، رسانه‌ها، اردوها، اعتکاف‌ها، محافل طبیعی و مناسبت‌ها که می‌توان با استفاده از آن‌ها یاد و خاطره شهدا را زنده کنیم و اگر این اتفاق بیفتد، عطش و نیاز معنوی مردم نسبت به راهیان نور و زیارت مشاهد شهدا بیش‌تر می‌شود. هفتاد هزار مسجد می‌تواند هفتاد هزار فرصتِ تشویق و ایجاد انگیزه برای راهیان نور باشد. هزاران هیئت و دسته‌های عزاداری و اردو و اعتکاف می‌تواند برای تقویت راهیان نور بسترساز باشد؛ البته به شرطی که از این فرصت‌ها نهایتِ استفاده را ببریم. اگر باور کنیم شهدا بهترین «دین‌دان»ها، «دین‌دار»ها و «دین‌بان»ها هستند، آن‌گاه در هر فرصتی برای نیل به اهداف نورانی تربیت و تبلیغ دینی از شهدا و موضوعات مرتبط با این حوزه بهره خواهیم برد؛ چرا که هدف دیانت و اسلام، همانا پرورش دین‌دانی، دین‌داری و دین‌بانی است.

حال که به ضرورتِ این اثرگذاری اشاره کردیم، بایستی به دنبال راه‌کارهایی برای تقویت اثربخشی راهیان نور باشیم و راه‌کارهایی را برنامه‌ریزی کنیم. در این مرحله چند راه‌کار برای مجریان و اعزام کنندگان زائران راهیان نور پیشنهاد می‌شود:

1)       برنامه‌ریزی برای آماده‌سازی قبل از راهیان نور

از راهیان نورِ قبل تا راهیان نورِ بعد در ایام اوج، مدتی وقت داریم، که باید برای آماده‌سازی این عملیات فرهنگی از قبل، برنامه‌ریزی کنیم؛ یعنی دانه‌پاشی، تحریک احساسات و عواطف و ایجاد انگیزه کنیم تا مردم علاقه‌مند شوند. در مورد زیارت مکه، سفر حج که تمام می‌شود از این حج تا حج بعدی برای حجاج سال بعد کار می‌شود. مراسم اعتکاف که تمام می‌شود، از این اعتکاف تا اعتکاف بعدی برای معتکفین سال آینده کار می‌شود.

2) برنامه‌ریزی برای مراقبت در حین راهیان نور

کسانی که وارد راهیان نور می‌شوند از موقع ثبت نام تا موقع برگشت، باید برای تأمین نشاط، کسب معارف و کسب معنویت آن‌ها در حین راهیان نور، باید برنامه‌ریزی کرد.

3) برنامه‌ریزی برای تداوم راهیان نور

با برنامه‌ها و سوغات‌های معنوی مثل سی‌دی‌، نوار، راه اندازی هیئت های مردمی خادمین شهدا در شهرستان ها، حضور هفتگی و با برنامه در گلزارهای شهدا، فضای مجازی و هدیه‌ و با توصیه‌ها می‌توان راهیان نورِ قبل را به راهیان نورِ بعد پیوند داد و حال و هوای معنوی این سفر را تداوم بخشید. به عبارت دیگر بعد از پایان بستر تربیتی راهیان نور، این سیکل تربیتی باید در دیگر ایستگاه‌های تربیتی مثل اعتکاف، اردوهای زیارتی، محافل محرم، صفر و فاطمیه تقویت شود.

اگرچه این برنامه‌ریزی‌ها به خودی خود تأثیرگذار می‌باشد، لیکن توجیه، جلب حمایت مستمر، جلب اعتماد و پشتیبانی دیگران از راهیان نور نیز اهمیت دارد. به همان میزان که زنده نگاه داشتن راه شهدا اهمیت دارد، توجیه دیگران هم اهمیت دارد و برای دست یافتن به این مهم، باید آثار و برکاتِ زنده نگاه‌داشتن یاد شهدا در زندگی را برای مردم تبیین کنیم تا خودشان به تأثیرات مثبت این شناخت در ایجاد نشاط، طراوت و دیانت فردی، خانوادگی و اجتماعی پی‌ببرند، بلکه بدین وسیله هنجارهای مطلوب دفاع مقدس در متن جامعه تبدیل به رفتار گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما