مقام معظم رهبری (مدظله العالی) | آن‌ها [امریکاییها]، یک جنگ فرهنگی راه انداختند که دفاع مقدس فراموش شود. جمهوری اسلامی فناوری نرم راهیان نور را راه انداخت. ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ | راهیان نور کار بسیار بزرگ و مهمّی است. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | راهیان نور یک فنّاوری جدید برای استفاده‌ی از معدن تمام‌نشدنی سالهای دفاع مقدّس است، معنایش این است که همه‌ی کشور باید از این استفاده کند و قدر آن را بداند. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | این حرکت راهیان نور را مغتنم بشمرید. ۱۳۹۳/۰۱/۰۶ | راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی یک سنت حسنه به منظور پیشگیری از دو آسیب «فراموشی» و «تحریف» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | «راهیان نور»، بحمدالله این حرکت موفّق -که چند سالی است در کشور راه افتاده و روز‌به‌روز بحمدالله توسعه پیدا کرده است- یکی از جلوه‌های پاسداشت دوران دفاع مقدّس است. ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ | من از این حرکت راهیان نور -که چند سال است بحمدالله روزبه‌روز هم در کشور توسعه پیدا کرده- بسیار خرسندم و این حرکت را حرکت بسیار بابرکتی میدانم. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | نکته‌ی اصلی و کلیدی در اردوهای راهیان نور، ایجاد زمینه برای «زیارت با معرفت» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | آنچه مهم است این است که ملت ایران این مقطع تاریخی حساس دفاع مقدس را هرگز فراموش نکند و سالهای پرمحنت، ولی پرافتخار دوران جنگ تحمیلی را هرگز از یاد نبرید. این آمدنها، این اظهار ارادتها، این یادبود گرفتنها، کمک میکند به اینکه این یادها در ذهنها زنده بماند. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | مردم کشور، این سنت بسیار ستودنی [راهیان نور] را از چند سال پیش در پیش گرفتند که بیایند این مناطق را سالیانه -بخصوص در ایام اول سال- زیارت کنند. اینجا زیارتگاه است. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | برای من مایه‌ی افتخار و سربلندی است که در این نقطه، در جمع شما راهیان نور و مجموعه‌ی عشاق دل‌باخته‌ی یاد شهیدان حضور داشته باشم. ۱۳۸۵/۰۱/۰۵
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) | آن‌ها [امریکاییها]، یک جنگ فرهنگی راه انداختند که دفاع مقدس فراموش شود. جمهوری اسلامی فناوری نرم راهیان نور را راه انداخت. ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ | راهیان نور کار بسیار بزرگ و مهمّی است. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | راهیان نور یک فنّاوری جدید برای استفاده‌ی از معدن تمام‌نشدنی سالهای دفاع مقدّس است، معنایش این است که همه‌ی کشور باید از این استفاده کند و قدر آن را بداند. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | این حرکت راهیان نور را مغتنم بشمرید. ۱۳۹۳/۰۱/۰۶ | راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی یک سنت حسنه به منظور پیشگیری از دو آسیب «فراموشی» و «تحریف» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | «راهیان نور»، بحمدالله این حرکت موفّق -که چند سالی است در کشور راه افتاده و روز‌به‌روز بحمدالله توسعه پیدا کرده است- یکی از جلوه‌های پاسداشت دوران دفاع مقدّس است. ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ | من از این حرکت راهیان نور -که چند سال است بحمدالله روزبه‌روز هم در کشور توسعه پیدا کرده- بسیار خرسندم و این حرکت را حرکت بسیار بابرکتی میدانم. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | نکته‌ی اصلی و کلیدی در اردوهای راهیان نور، ایجاد زمینه برای «زیارت با معرفت» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | آنچه مهم است این است که ملت ایران این مقطع تاریخی حساس دفاع مقدس را هرگز فراموش نکند و سالهای پرمحنت، ولی پرافتخار دوران جنگ تحمیلی را هرگز از یاد نبرید. این آمدنها، این اظهار ارادتها، این یادبود گرفتنها، کمک میکند به اینکه این یادها در ذهنها زنده بماند. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | مردم کشور، این سنت بسیار ستودنی [راهیان نور] را از چند سال پیش در پیش گرفتند که بیایند این مناطق را سالیانه -بخصوص در ایام اول سال- زیارت کنند. اینجا زیارتگاه است. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | برای من مایه‌ی افتخار و سربلندی است که در این نقطه، در جمع شما راهیان نور و مجموعه‌ی عشاق دل‌باخته‌ی یاد شهیدان حضور داشته باشم. ۱۳۸۵/۰۱/۰۵
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) | آن‌ها [امریکاییها]، یک جنگ فرهنگی راه انداختند که دفاع مقدس فراموش شود. جمهوری اسلامی فناوری نرم راهیان نور را راه انداخت. ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ | راهیان نور کار بسیار بزرگ و مهمّی است. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | راهیان نور یک فنّاوری جدید برای استفاده‌ی از معدن تمام‌نشدنی سالهای دفاع مقدّس است، معنایش این است که همه‌ی کشور باید از این استفاده کند و قدر آن را بداند. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | این حرکت راهیان نور را مغتنم بشمرید. ۱۳۹۳/۰۱/۰۶ | راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی یک سنت حسنه به منظور پیشگیری از دو آسیب «فراموشی» و «تحریف» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | «راهیان نور»، بحمدالله این حرکت موفّق -که چند سالی است در کشور راه افتاده و روز‌به‌روز بحمدالله توسعه پیدا کرده است- یکی از جلوه‌های پاسداشت دوران دفاع مقدّس است. ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ | من از این حرکت راهیان نور -که چند سال است بحمدالله روزبه‌روز هم در کشور توسعه پیدا کرده- بسیار خرسندم و این حرکت را حرکت بسیار بابرکتی میدانم. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | نکته‌ی اصلی و کلیدی در اردوهای راهیان نور، ایجاد زمینه برای «زیارت با معرفت» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | آنچه مهم است این است که ملت ایران این مقطع تاریخی حساس دفاع مقدس را هرگز فراموش نکند و سالهای پرمحنت، ولی پرافتخار دوران جنگ تحمیلی را هرگز از یاد نبرید. این آمدنها، این اظهار ارادتها، این یادبود گرفتنها، کمک میکند به اینکه این یادها در ذهنها زنده بماند. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | مردم کشور، این سنت بسیار ستودنی [راهیان نور] را از چند سال پیش در پیش گرفتند که بیایند این مناطق را سالیانه -بخصوص در ایام اول سال- زیارت کنند. اینجا زیارتگاه است. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | برای من مایه‌ی افتخار و سربلندی است که در این نقطه، در جمع شما راهیان نور و مجموعه‌ی عشاق دل‌باخته‌ی یاد شهیدان حضور داشته باشم. ۱۳۸۵/۰۱/۰۵
۰
تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۱۰۷۶۶
زائر راهیان نور؛ یادمان شهدای بلفت و دوپازا؛

شهدای این منطقه می خواهند مثل حضرت زهرا (س) غریب بمانند

خادم الشهداء: محمد شعبانی
شهدای این منطقه می خواهند مثل حضرت زهرا (س) غریب بمانند

زائری که از درب ورودی یادمان پابرهنه بود، احساس کردم می توان حرف هایی را از دلش بیرون کشید. پشت سرش به راه افتادم تا اینکه گوشه ای آرام بر روی خاک هایی که با پوست و گوشت شهدای بلفت عجین شده بود نشست. بی جهت نیست با اینکه اینجا مزار شهیدی وجود ندارد اما غربتی دارد که وقتی به این خاک ها و کوهها خیره می شوی، واگویه های نگفته و نهفته را با تو در میان می گذارند. هنوز هم در بلفت و دوپازا شهیدانی زیر خروارها خاک آرامیده اند تا غربت غرب را به گوشِ دل خواب رفته من و تو برسانند. 

دست برقضا مسئول کاروان هم از آب درآمد. باب گفتگو را باز کردم. اجازه تهیه یک مصاحبه و ضبط صدا را از او گرفتم...

پرسیدم: ممکنه خودتون رو معرفی کنید و بفرمایید از کجا اومدید؟
گفت: عبدالناصر جلالیان هستم و از قم اومدم. 

بلفت را این طور توصیف می کرد: اینجا از لحاظ مسیر رفت و آمد، حمل و نقل آب و غذا و مهمات برای رزمنده ها بسیار سخت بود. قوای بدنی زیادی را می طلبید تا می توانستند در روزهای سخت از چهار جهت رژیم بعث عراق، کومله ها، دموکرات ها و سرمای وحشتناک زمستان کمر خم نکنند.

سرش را پایین انداخت، کمی مکث کرد و دوباره با لحن آرام و حزن انگیزی گفت: اگر نگاه راویان دفاع مقدس، خادمان و مسئولین راهیان نور فقط صرف اینکه خاطرات شهدا را که فلان عملیات کجا و چگونه انجام شده برداریم و جامع تر و کلی تر به این مسئله نگاه کنیم، احساس می کنم بهتر و آسان تر می توانیم نقشه های دشمن را نقش بر آب کنیم.  که مقام معظم رهبری فرمودند : " راهیان نور فرهنگ ما را نگه داشته است... "

مصمم تر به چهره اش نگاه کردم. عبدالناصر این طور ادامه داد: فرهنگ ما فقط تعریف چند خاطره از چند عملیات نیست. فرهنگ ما گذر عمر به سبک شهداست. شهدا چطور زندگی می کردند، گذر عمر ما هم باید به همان سبک باشد.

شهدا صبحشان را با سلام و صلوات بر امام زمان علیه السلام آغاز و شب را نیز با یاد امام عصر علیه السلام به پایان می بردند. اما ما امروز صبح که از خواب بیدار می شویم و شب نیز قبل خواب تنها کاری که برایمان با ارزش است چک کردن گوشی است. خوب این نوع زندگی، زندگی به سبک شهداست؟

پرسیدم اگر کسی این کار را انجام دهد یعنی دلش با امام زمان علیه السلام نیست؟ گفت: بگذار یک طور دیگر توضیح بدهم.  وقتی ۱۷۵ شهید غواص دست بسته مظلوم را آوردند، از هر نوع قشری که فکرش را بکنی زیر تابوتشان را گرفته بودند. از این دختر و پسرهایی که من بچه مذهبی به ظاهر مذهبی آن ها را قبول ندارم هم پیدا می شدند که با همان آرایش و موهای فشن، تابوت شهید را می گرفتند و گریه می کردند. خب به نظر من این نشان دهنده این است که شاید تیپ هایشان فرق کند اما دلشان هنوز برای شهدا جای دارد. این نشان دهنده این است که قشر مذهبی جامعه خوب کار نکرده است‌. درست تبلیغ نکرده است. اگر شهدا را آنچنان که بودند، نه ذره ای بیشتر و نه ذره ای کمتر معرفی می کردیم، مطمئن باشید بیشتر از این از تمامی طیف ها در این مناطق قدم می گذارند. مطمئن باشید وضعیت فرهنگی جامعه بهتر از اینی بود که هست. برخی از شهدای ما تیپ مذهبی نداشتند اما با عنایت الهی، دلی الهی داشتند و با شهادت عاقبت بخیر شدند

نمونه بارزش شاهرخ ضرغام، حمید میرافضلی و قبل از انقلاب طیب حاج رضایی که در کنار شاه می نشست و غذا می خورد. طیبی که حضرت امام درباره اش فرمود: با شفاعت طیب حاج رضایی اهل نجات خواهیم بود.

حرف هایش برایم شیرین بود برای همین صحبتش را قطع نکردم. عبدالناصر معتقد بود: پس ما یا تبلیغات نکردیم یا اگر کردیم خراب کردیم و شهدا را دست نیافتنی تعریف کردیم. نمونه اش آتش به اختیاری که حضرت آقا چند وقت پیش فرمودند. ببینید برخی از به ظاهر مذهبیون چه کارهایی که نکردند. آتش به اختیار را با عقل معلولشان معنا کردند. هر کس آتش به اختیار را در چارچوب افکار خودش تعریف کرد.

لبخندی زد و گفت: از کجا به کجا رسیدم. مخلص کلام: شهدای این منطقه می خواهند مثل حضرت زهرا (س) غریب بمانند. هر کسی که بالاتر است غریب تر است. خودشان می خواهند با غربت دلربایی کنند.

با عبدالناصر خداحافظی کردم. در طول راه تا مقر خادمین، به حرف هایش فکر می کردم که زندگی من چقدر شبیه شهداست؟ آیا قطعه ای از سیره شهدا در پازل زندگی من وجود دارد یا من نیز دچار روزمرگی شده ام و خبر ندارم؟ باید ذهن و دل خاک گرفته ام را مورد ارزیابی قرار می دادم تا عیارش مشخص می گردید...

انتهای پیام/


نام شما

آدرس ايميل شما